My photo
Everything I'm not,made me who I am.I'm wearing kaca mata to see LIFE. I'm also a daughter and a student.being a twenty is not easy as you think!this is my blog so it follows my rules! sila pakai kaca mata hitam anda bila lawat ini blog ;D sekiranya anda tidak berpuas hati dengan isi kandungan dan jalan cerita yg terkandung dalam blog ini sila tekan kotak X yg berwarna merah disebelah atas kanan anda. dan jika ada mahu jadi FOLLOWER saya sila scroll sampai bawah ye.ini bukan ugutan tapi amaran! segala kerjasama adalah amat dihargai ;D

Monday, July 11, 2011

209. jangan pandang HINA!

assalamualaikum bloggerrsss sekalian!

pada mulanya niat aku sebenarnya nak berblogwalking je arini,malaslah nak UPDATE belog arini. lgpun tarak benda yang aku rasa menarik untuk di share almaklumlah malaysia dya tiga hari ini asyik membicarakan tentang CLEAN, CLEAN, and CLEAN sahaja. aku naik bosan walaupun tiap tiap ari aku basuh muka aku menggunakan CLEAN and CLEAR. tapi tadi time aku tengah syok baca belog belog orang aku terjumpa satu entry yang menarik ini.

macam mana aku boleh terjah belog beliau tadi pun disebabkan ada kenalan aku di FACEBOOK yang POST satu video mengenai seorang pak cik yang dijumpai oleh PENULIS BLOG berkenaan di depan SOGO.

kalau korang nak tengok ini lah VIDEO yang dimaksudkan itu;



aku tak nak COMMENT apa yang dituturi oleh beliau. tapi melalui kata kata yang beliau ucapi tu aku belajar sesuatu darinya. terima kasih pak cik atas pengajaran yang diberikan. terdapat beberapa ayat yang aku rasa DALAM lah bila pak cik ni kata. contohnya macam,"tanya diri kau apa bakti kau pada negara,jangan tanya apa negara berbakti pada kau!".
dan ada lagi satu ayat "macam ini kah orang bertamadun".

wahai PAK CIK, kata kata pak cik tu memang memberi IMPAK kepada saya pak cik. memang betol kata pak cik itu. memang betul lah orang kata kita harus tanya diri kita dulu, ubah diri kita dulu, sebelum kita mahu mengubah diri orang lain.

tapi apa yang menyedihkan aku bila aku baca COMMENT COMMENT yang dilontarkan oleh penonton penonton VIDEO tersebut. ada yang bersimpati tapi ada jugak yang MENCACI pak cik ini. pleaselah people! jangan terlalu taksub hingga orang yang tak bersalah pun dicaci dan dimaki. aku percaya kau orang pun nak orang RESPECT apa pandangan korang bukan? so PLEASE DO THE SAME THING lah. respect others before you want them to respect you. kalau kau orang pun tak RESPECT orang punya opinion so jangan nak harap orang akan respect kau punya opinion balik.

dan ada yang comment bahawa pak cik ini telah dibayar? *sambil geleng kepala* aku agak kurang bersetuju dengan comment itu. kata anda bijak pandai. kalau dibayar tak perlulah pak cik tu duduk kat situ bersusah susah. tolong lah ingat yang bukan semua didunia ini boleh dibayar dan dibeli dengan DUIT ye.

dan jangan sangka ORANG yang duduk di tepi jalanan ni tiada akal fikiran yang waras macam orang yang BERPENDIDIKAN TINGGI. sometimes they are much BETTER than us.mereka telah belajar dari pengalaman hidup mereka.tapi bagi pendapat aku kalau terlebih pandai pun susah jugak.sebab terasa diri tu semua betul orang lain salah. kalau anda rasa mereka lagi HINA maknanya anda lagi HINA dari mereka sebenarnya. janganlah menghina mengutuk dan memaki manusia lain seperti anda adalah manusia yang paling sempurna di dunia ini. semua makhluk adalah sama sahaja di mata ALLAH.

ayat PAK CIK itu yang harus kita renung bersama:

biar aku MISKIN, tapi ILMU aku KAYA,
biar aku di HINA, tapi MARTABAT aku MULIA.


itu pendapat aku,korang pun ada pendapat korang kan?
kita harus menghormati sesama sendiri,
walaupun berbeza pandangan dan fikiran ;)

No comments: